להתאים מיתוג מעסיק למציאות משתנה

היה לי הכבוד להשתתף במגזין נשות קריירה 2024  של The Marker  בנושא של  מיתוג מעסיק בזמן מלחמה ותקופת אי ודאות  .

 

עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", כמעט כל הארגונים הגדולים במשק נדרשו להיערכות מחדש. מעבר להתאמת הפעילות למצב החדש ולצרכי הלקוחות המשתנים, הארגונים נאלצו להתמודד גם עם שינויים משמעותיים בניהול המשאב האנושי בעקבות גיוס עובדים רבים למילואים. מי שפועלת עבורם בנושא זה היא מיכל פייגנבוים, יועצת למיתוג מעסיק ותהליכים פנים ארגוניים.

"המלחמה הכניסה את הארגונים, כמו את כל המדינה, להלם מוחלט", היא אומרת, "התקופה של אחרי החגים היא תמיד התקופה הלחוצה ביותר בארגונים, כי מסיימים את חופשות הקיץ והחגים ונכנסים למרתון של עבודה רציפה בין אוקטובר לאפריל – 80% מעבודת הארגונים נעשית בתקופה הזו. פתאום הארגונים התבקשו להתמודד עם גיוסי מילואים, עם עובדים שיש להם קרובים נעדרים, חטופים או נרצחים. כל עולם העבודה נסוג לאחור, וכל המיקוד עבר לעשייה למען המילואימניקים, הפצועים, החטופים והמשפחות. אז בחודשיים הראשונים כולם עסקו בכיבוי שריפות ובתפירת מעטפת נכונה לעובדים שנשארו, למילואימניקים, לפצועים ולנפגעים, ואין ארגון שזה פסח עליו".

 

מה קרה לאחר אותם חודשיים ראשונים?

"הארגונים הבינו שהמלחמה ומצב החירום נשארים כאן לאורך זמן ולכן כל תוכניות העבודה והפעילות הפנים ארגונית צריכות לקבל זווית חדשה, עם התייחסות לתקופה ולמצב הרגיש שכולנו נמצאים בו. למשל, האם חוגגים את חג הפורים? ואיך חוגגים אם כן? איזה מקום נותנים לזיכרון של המשפחות השכולות בארגון? זו לא שנה רגילה. אם בשנה רגילה יודעים לצפות קדימה, כרגע קשה מאוד לעשות זאת. הארגונים נדרשים לגמישות ואלסטיות, לקבלת החלטות מעכשיו לעכשיו ולתת מענה נכון בזמן הנכון".

פייגנבוים מדגישה כי תקשורת פנים ארגונית תפסה נתח גדול מאוד בחוויית העובד מאז ה-7.10. "כשקורה משבר כל כך גדול, ארגון מנסה להבין איך נכון לתקשר עם העובדים שלו, מהם המסרים שבוחרים להעביר, מי מעביר אותם ובאילו אמצעים. הרי לא בכל הארגונים העובדים תמיד מחוברים למחשב. אלה סוגיות שמלוות את הארגונים עד היום, מכיוון שהמציאות כל הזמן משתנה, וצריך להתאים את המסרים הפנים ארגוניים בהתאם".

 

 

facebook-app-symbol 1 linkedin (1) 1 Vector (1)

לנהל ברגישות הליכי גיוס עובדים

כאשר פייגנבוים נשאלת על גיוסי עובדים בתקופה זו, היא מצביעה על מספר מגמות אותן זיהתה: "ארגונים שהמלחמה דווקא יצרה אצלם דרישה גבוהה לעובדים, שאלו את עצמם בתחילת המלחמה איך נכון לפרסם? איך נכון לנהל את תהליך הגיוס? מהו הפורמט הנכון להעסקת עובדים כעת? ארגונים אחרים שהקפיאו תחילה את כל הגיוסים ולאט לאט חזרו, בזהירות, עם שיקול דעת על כל תקן ותקן שנפתח, נדרשו גם הם לגמישות ופיצוח של הפרסומים, התהליכים וההבנה הארגונית שבה צריך להמשיך לעבוד לצד המצב לתת מענה נכון לעובדים לאורך כל הדרך ולא לפגוע בפעילות הארגונית".

 

שוק העבודה עבר טלטלות רבות בשנים האחרונות – איך מתאימים את מיתוג המעסיק לעידן הנוכחי?

"מיתוג המעסיק תמיד עובד בשני צירים: פנימי וחיצוני. הפנימי מיועד לקדם את המחוברות הארגונית של העובדים, ליצור גאוות יחידה, להגביר את השקעתם במטרות הארגון ולהוריד קצב תחלופה. החיצוני מיועד לגרום לחברה להיות נחשקת לטובת גיוס עובדים וטאלנטים. בשנים האחרונות המטרה של מרבית הארגונים היא לשמר עובדים ולחבר אותם לארגון כי השוק מתון יותר בגיוסים, לכן עיקר המאמץ הוא פנים ארגוני והעבודה שלי שם היא משמעותית מאוד".

"מיתוג המעסיק מצריך גמישות ועליו להתאים עצמו למצב, לארגון ולמטרות. עולם העבודה הוא רכבת הרים (בוודאי שבשנים האחרונות) ולכן גמישות, אפשרות התאמה מהירה למצבים, ומיתוג מעסיק נכון ומותאם הם מפתח ההצלחה של הארגונים".

 

עברו כבר כמה חודשים מאז תחילת המלחמה, האם הדברים חזרו לקדמותם בשוק העבודה?

"אנחנו בהחלט לא נמצאים בשוק עבודה רגיל, יש פה שוק בסטרס ובהפרעה גדולה. אי הוודאות עדיין גדולה, והארגונים צריכים להמשיך ולהיות עם היד על הדופק ולהתאים את עצמם למציאות המשתנה הזו – הן פנימית כלפי העובדים והן חיצונית".

 

לכתבה המלאה ניתן להכנס בקישור הבא:

https://www.themarker.com/labels/womens/2024-03-06/ty-article-labels/0000018d-ff01-da4e-adbf-ffb976310000

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

Frame 246 (13) Frame 246 (11)

    בואו נדבר על זה